Az üres monitortól a kreatív rendezvénykoncepcióig vezető út
Veled is előfordult már, hogy „agyhalott zombiként” az üres képernyőre bámulva ültél és vártad, hogy megérkezzen végre a múzsa csókja vagy beüssön a 13. csésze kávénak álcázott koffeinbomba?
Mielőtt ismét kétségbeesnél vagy azon elgondolkodnál azon, mi lenne, ha „CTRL+C & CTRL+V” megismételnéd a tavalyi rendezvényt, olvasd el a cikket, ami maximum 5,5 perc és garantáltan beindul a fantáziád.
Miért üdvös ez a tevékenység számodra?
Mert egy unalmas céges évzáró buli valójában többet árt, mint használ.
Ugye te sem szeretsz dögunalom, sablonos bulikba járni?
Ami semmi más, mint egy kötelező céges program az amúgy is túlterhelt karácsonyi időszakban. Ilyenkor a családosok legszívesebben kivennék az egész hónapot szabadságnak, hogy kellően felkészülhessenek az ünnepekre, az egyedülállók meg társaságot keresnek és ez nem minden esetben egyezik meg a munkatársakkal.
Egy szó mint száz, egy pocsék buli lapáttal szórja ki a milliókat az ablakon, ami nem a legdícséretesebb tevékenység (kivéve ha a rendezvényszervező cég a te ismerősödé és nem igazán üzleti alapon működik a kapcsolat…)
Egy izgalmas rendezvénykoncepció viszont új életet lehel a céged megfáradt munkatársaiba:
- könnyen „eladható” a részvétel, mert a munkatársak kíváncsiak lesznek rá
- hosszú időn keresztül emlékezetes marad és vissza lehet rá utalni a későbbi céges rendezvényeken
- jelentős utóélete van a Facebookos megosztások, a nosztalgikus visszaemlékezések következtében
- kisebb költségvetéssel megvalósítható, mert nem a kaján és a pián lesz a hangsúly
- közvetlen kapcsolatot teremt a vezérigazgató a teljes munkatársi körrel
- növeli a céghez való lojalitást így kisebb lesz a fluktuáció
- javítja a hangulatot, oldja a cégen belüli feszültségeket és lehetőséget teremt a konfliktusok elsimításához
5 öt-let generátor, ami garantáltan meghozza az ihletedet.
Milyen eszközök szükségesek hozzá?
A lista rendkívül rövid, ráadásul a legtöbb szükséges eszköz valószínűleg máris ott van az íróasztalodon.Ha már ismered a saját kreatív alkotó folyamataidat, akkor egyszerűen döntsd el: papírra vagy számítógépbe jegyzetelsz.
Ha még nem vagy ennyire tudatos, akkor azt javaslom, teszteld le. Ha eddig csak számítógépbe jegyzeteltél, akkor mindenképpen megéri kipróbálni a papírt és a ceruzát. Már csak azért is, mert a kollégák valószínűleg rácsodálkoznak majd és jó esetben elkönyvelnek kreatív zseninek (vagy kőkorszakból visszamaradt őskövületnek, de ez még mindig jobb a karriered szempontjából, mintha te lennél a láthatatlan szürke kisegér)
Alkalmazottként a legtöbb munkahelyen nem elég jónak lenni. Jónak is kell látszani!
Ha valóban kreatív embernek tartod magad, akkor mindig legyen nálad papír és ceruza, vagy bármilyen jegyzetelésre alkalmas eszköz. A legtöbb zseniális ötlet nem feltétlenül az íróasztalnál ülve születik. Néha a legjobb gondolataid séta vagy futás közben jönnek, akkor egy diktafon vagy egy hangrögzítéses mobil kiváló eszköz a Heuréka élményeid megőrzésére.
Úgy érzed, végleg elakadtál az alkotó folyamatban?
Emeld fel a feneked a székről és mozdulj meg. A térbeli mozgás egyúttal segít kimozdítani a berögzült gondolati mintákat, új nézőpontokat hoz és nem utolsó sorban jobban élénkíti a vérkeringésed, mint a sokadik csésze kávé. Ha folyton korlátozod a perspektívádat a monitor és a szemed közötti távolságra, akkor az meglehetősen beszűkülhet, annak meg csak a szemüveggyártó cégek örvendeznek.
A bevezető után jöhetnek a konkrét gondolatébresztő módszerek.
1. „Sigmung Freud díványán” technika: a szabad asszociáció varázslatos világa.
Vagyis írj fel minden felmerülő gondolatot, ami csak eszedbe jut a téma kapcsán. Tekintsd ezt egy asszociációs játéknak. Képzeld azt, hogy Freud bácsi díványán fekszel hanyatt, miközben szivarjának füstje megcirógatja szaglóhámsejtjeid felszínét…
Az utasítás a következő: írj le mindent, ami csak eszedbe jut. Szabadon, válogatás nélkül. Szavakat, érzéseket, hangokat, színeket.
Közben azért célszerű fókuszban tartanod azt, hogy életed legjobb céges buliját tervezed, nem pedig édesanyáddal kapcsolatos szorongásaidat akarod megoldani.
Időnként csak szavak jutnak eszedbe, aztán a szavakból mondatok lesznek, a mondatokból pedig ötletek formálódnak. Egyik szó elvezet a másikhoz, majd fokozatosan a szavak, a mondatok és koncepciók megtermékenyítik egymást és egyszer csak azt veszed észre, hogy teleírtál 6-8 oldalt ötletekkel. Heuréka! Már csak a szelektálás és kidolgozás van hátra.
2. „James Bond eszköztára” technika: nézd meg, mit csinál a konkurencia.
Hacsak nem az állami szektorban vagy az űrhajógyártásban dolgozol, biztosan tevékenykedik még néhány hasonló cég a piacon.
Nézd meg az oldalukat, ők vajon hogyan csinálják, mi volt a koncepciójuk elmúlt évek során. Igazából ebben a világban már nagyon minimális a teljesen eredeti gondolatok, ötletek száma, sokkal több viszont az, amit egy másik ötlet vagy gondolat inspirált. A művészek is folyamatosan ihletet merítenek más művészek munkáiból, az írók például jellemzően sokkal többet olvasnak, mint írnak.
Nézd meg a konkurencia Facebook oldalát, az ott megosztott fényképeket vagy a belinkelt fotómegosztó oldalakat, mint pl. a Flickr vagy a Pineterest. A használt jelmezekről, a helyszínről, a hangulatról írd le a legfontosabb kulcsszavakat.
Néha ez nem hoz igazán konkrét megoldást, helyette viszont remek a kiindulópont, ami után jöhet ez első pontban megadott Freud Diványa technikát saját ötleteid megalkotásához.
3. „Megszakítjuk adásunkat” technika: mi újság a nagyvilágban?
Milyen jelentős események vannak benne a mostani környezetünkben, ami amúgy is benne van a figyelem fókuszában?
Néhány konkrét példa inspirációnak:
• Olimpia: kicsit lerágott csont, akárcsak a focivébé, főlem mióta a szép EU bajnokság után csúnyán leszerepeltünk. Viszont ha sport témára vágysz vagy az hajaz az elkövetkező év koncepciójára, akkor például koncentrálhatsz az ERŐ-re.
• Jelentős filmek a mozikban: Ősszel több premier is lesz, de a múltban is volt néhány darab, ami ugyan nem egy művészfilm kategória, de kiinduló koncepciónak kiváló. Idén például Hollywood összeugrasztotta Batmant Szupermennel valamint Amerika Kapitányt Vasemberrel. Ha komoly konkurenciaharcra számíthatsz jövőre, akkor ez egy remek kontextus. Van benne játékosság, számtalan kreatív asszociáció lehetősége, amivel felvezetheted a következő üzleti évet.
• Aktuális kérdések a világban: csak óvatosan. A menekültválság például nagyon merész téma, nem javaslom hozzányúlni, de az amerikai elnökválasztás elég távoli ahhoz, hogy bekerüljön a lehetőségek közé.
4. „A párttal a néppel egy az utunk” technika: egységben az erő.
Miért kellene mindent egyedül megoldanod? Kérdezd meg a kollégáidat. Szervezz egy közös sörözést és a szokásos világmegváltás mellett remek ötletekkel gazdagodhatsz, amennyiben jól kérdezel és nyitottan fogadod a válaszokat.
Ne arról kérdezd őket, hogy szerintük mi lenne a jó koncepció és azt a kérdést is messziről kerüld el, hogy ők mit szeretnének csinálni az évzáró céges bulin. A jó kérdések a következők (persze megfelelő köntösbe csomagolva):
- Milyen problémákkal találkoznak mostanában a cégben?
- Mi foglalkoztatja őket a munkájukkal kapcsolatban?
- Hogyan értékelik ezt az évet a cég szempontjából?
- Mit várnak a következő évben?
- Hogyan látják saját jövőjüket a cégnél?ek
Előfordulhat, hogy a kollágáktól beszerzett információk szintén csak a kiindulópontot jelentik a „végső megvilágosodáshoz vezető ösvényen”, de sokszor az első lépés megtétele a legnehezebb. Így nem sajnáld az időt és az emergiát, ha szeretnél több lehetőség közül választani.
5. „Sherlock Holmes” technika: nyomozás a céged múltjában.
Ez egy kicsit hosszadalmasabb felkészülést igénylő módszer, ámde ha eredményes a kutatás, akkor igazi gyöngyszemekre bukkanhatsz, ráadásul az ázsiód is magasra emelkedhet a cégvezetés szemében.
- Mi volt az év legjelentősebb esemény eddig a cég életében?
- Mi az, amiről mindenki beszél, ami közszájon forgó történet?
- Van-e valami olyan esemény, ami nagyon meghatározó volt, ami legendává vált?
- Mik a fordulópontok, a komolynak számító mérföldkövek?
Ha egy nagy múltú cégnél dolgozol, akkor jó eséllyel felfedezhetsz néhány valódi drágakövet. Ez lehet akár az indulás legendája, vagy egy legendás vezető a cég életében. Nem a személyi kultuszt kívánjuk megalapozni, hanem jó példát adni. Lehet, hogy ez a te iparágadban egyáltalán nem működik, ha viszont sikerül rátalálnod néhány jó témára, akkor akár egy hosszabb távú rendezvény sorozatot is felfűzhetsz rá.
Megvan a koncepció. Az ötlet kiváló és megvalósíthatónak tűnik. Hogyan dolgozd ki és hogyan prezentáld felfelé?
Íme a 2 legfontosabb alapszabály, ami segít elkerülni a legnagyobb buktatókat:
- • Soha ne elégedj meg egyetlen ötlettel. (kivéve akkor, ha egy személyben te vagy az elbíráló bizottság is egyben). Egyrészt legyen miből választani a döntéssel megbízott személyeknek, másrészt legyen tartalékod, ha valamelyik ötletedet kukáznák. Ha belekerülsz a kreatív tudatállapotba, akkor facsard ki az elmédet rendesen,
- • Hangold össze az ötletet az idei év lezárásának és a következő év felvezetésének aktusával. Vagyis bármilyen ötletes koncepciót sikerült kitalálnod, még véletlenül se öntsd ki a gyereket a fürdővízzel. Ezért valamilyen formában szerepeljen benne az idei év összefoglalása és a következő év elindítása.