Nálad is a december a legerősebb hónap?
Gyorsan bevethető vezetői motivációs eszközök a kiváló év végi eredményekért.
Vészes tempóban közeleg az év vége. Értékesítési szempontból ez kiemelkedő eredménnyel kecsegtető időszak.
Jól jönne egy huszáros hajrá, amivel akár megkétszerezhető az egész éves bevétel?
De nézzünk szembe a tényekkel: hiába a legnagyobb lehetőség, hiába a sok potenciális vásárló, a vaskosabb pénztárca, ha a cég munkatársainak év eleji „fiatal, dinamikus csapata” mára egy leharcolt, enervált nyugdíjasklubra emlékeztet. Decemberben legtöbben már kizárólag koffein-glükóz meghajtással képesek üzemelni és leginkább a túlélésre játszanak. Lassabb a munkatempó, kevesebb az ügyfelek irányában tanúsított türelem, nehezebben működnek a munkafolyamatok.
Mi a megoldás?
- Vegyél fel egy motivációs trénert, aki rendszeres lelkesítő szónoklattal tüzeli munkára a munkatársakat
- Minden egyes dolgozódnak beleveszed a munkaköri leírásába, hogy naponta legalább 1 órát kötelezően Brian Tracy-t kell hallgatnia?
- Reggelente közös programként megnézitek a Youtube-on a Rettenthetetlen című film a híres jelenetet, a stirlingi beszédet?
Bár kétségkívül mindegyiknek lenne némi hatása, egyiket sem javaslom.
Ezzel szemben összeállítottunk neked egy 13+1 összetevőből álló frissítő motivációs koktélt.
Ezekből könnyedén elkészítheted a saját cégedre és egyéniségedre szabott „decemberi pörgős munkatempó” energiaitalt, ami életet lehel munkatársaidba.
A megnövekedett motiváció mellett több kellemes mellékhatással is számolhatsz:
• Sokkal kellemesebb hangulatban telik majd az év vége.
• Erősödik a munkatársak közötti csapatszellem.
• Nő a kollégák cég iránti elkötelezettsége.
• Vonzóbb munkahely lévén jobb alkalmazottakat tudsz felvenni.
Mik ennek a motivációs koktélnak a legfontosabb összetevői?
Ezen lista elemei közül a legtöbb különleges, nagyon kevesek által használt módszer, ami azt jelenti, kevés cégnél alkalmazzák őket módszeresen és rendszeresen. Ha már alkalmazol néhányat, akkor jó esélyed van, hogy egy kiváló csapattal vegyél részt az egyre gyilkosabb céges világbeli versengésben. Ami jó hír, hogy ezek a módszerek mostanában egyre inkább a figyelem középpontjába kerülnek.
Kis hazánkban még mindig rendületlenül tartja magát az a hiedelem, hogy kizárólag a pénz működik motivációs eszközként.
Pedig valójában a pénz a hiánymotivációk közé tartozik, azaz a hiánya elégedetlenné tesz, a megléte viszont nem hozza meg a tökéletes boldogságot. A listán ennek ellenére szerepel, mert nem zárható ki teljesen mindaddig, amíg a sarki fűszerestől a Tesco-ig minden helyen igényt tartanak rá.
Egy utolsó figyelmeztetés, mielőtt nekilátsz az olvasásnak: nem minden munkahelyen lehet megvalósítani mindegyik módszert. Válassz ki belőle 2-3-t, ami elsőre szimpatikus és elfogadhatónak tűnik. Kísérletezz, figyeld a hatást, mi az, ami beválik, hogyan fogadják a kollégák.
A hosszas bevezető után most lássuk a listát:
1. Tiszta célok az év utolsó hónapjára
A céged dolgozói tisztában vannak azzal, mik az elvárások, mik a célok az év utolsó szakaszában?
Semmilyen szél nem kedvez annak, aki nem tudja, melyik kikötőbe tart. /Seneca/
Ha nem, akkor bizony marad a korbáccsal való fenyegetés, mint motivációs eszköz. De a tiszta cél még önmagában nem elég. Ezt kommunikálni is illik a munkatársak felé. A legjobb, ha mindez párhuzamosan történik, szóban és írásban. Amennyiben a tervek a munkatársakkal közösen, egyetértésben lettek összeállítva, az még felér egy plusz kettes szorzóval.
Azzal, hogy pontosítod a célokat, nemcsak a munkatársaidat motiválod, hanem jelentős lépést teszel a megvalósulásuk felé.
Szükséges idő: Változó, a cég méretétől és a célok számától
Szükséges befektetés: 0 Ft
2. A közelmúltban elért eredmények elismerése
Visszasírjuk a Kiváló Szocialista Brigád és az „Akikre büszkék vagyunk” (valamint ennek negatív változatát a Szégyenfal intézményét?
Bátran kimondjuk: IGEN!
Csak nem abban a formában, ahogyan az része volt a „régi szép időknek”. Ennek vannak kétségkívül elegánsabb és kevésbé retro megjelenései, amik remek motivációs eszközként működnek a mai világban.
Olyan, ami túlmutat az MLM tagtoborzók „Tapsoljuk-meg-egymást-és-hű-de-jól-érezzük-magunkat” variációi. Mint például egy rövid közös reggeli közben egyszerű szavakkal megköszönni az elmúlt időszakban végzett kiemelkedően jó munkát. Vagy egyszerű, kézzel írott köszönő lap formájában, ami megfűszerezhető egy humoros fotóval, pár őszinte szóval. Az internet végtelen sok forrást kínál a formára, ráadásul legyártatni sem egy egetverő költség.
Szükséges idő: Minimum 2-3 perc, vagy egy néhány órás esemény.
Szükséges befektetés: 0 és 2-300 Ft között
3. A munkahelyi légkör, mint motivációs eszköz
Love is in the air?
Hogyan tudsz év végére valamivel kötetlenebb, mégis inspiráló légkört teremteni?
Néhány egyszerű illatgyertya, vagy párologtató is elég az első lépésekhez, vagy egy kiló Fornetti pogácsa, ami mellé le lehet ülni néhány percre és a kicsiny fogaskerekekből újra visszaalakulni emberré az alkalmazotti evolúció ember-daráló folyamatában.
Ha komolyabban el akarsz mélyülni a témában, akkor egy aromaterápiáról szóló könyvet is beszerezhetsz az illóolajok és a párologtató mellé, így hamarosan igen kreatívan hangolhatod a légkört az irodában.
Szükséges idő: Maximum 2 óra.
Szükséges befektetés: Légköbmétertől függően havi 3-4.000 Ft.
4. Vitamintabletta a kemény időszakra:
Legtöbben a saját pénzükből nem költenének erre, viszont szívesen veszik a gondoskodást. Olcsóbb, mint egy kávé, a fizikai mellett még lelki hatása is van. A törődés és a figyelem érzését hozza be a munkahelyre.
Szükséges idő: Netes rendelés esetén kb. 10 perc
Szükséges befektetés: Kb. 20-30 Ft/dolgozó
5. Bizalom
Mennyire érzik a munkatársak, hogy a cég vezetősége bízik bennük, hogy számít rájuk? Sokkal jobb a munkamorál és hatékonyabbak az együttműködések, nagyobb a teljesítmény egy olyan helyen, ahol a bizalom érezhető és kommunikálva van a munkatársak felé.
Ettől függetlenül a kontroll fontos része a munkafolyamatoknak. A bizalom nem azzal jár, hogy nincs számonkérés és ellenőrzés, hanem azzal, hogy előfeltételezik a pozitív hozzáállást, a lojalitást, a teljesítményt.
Az érezhető és folyamatosan kommunikált bizalom csodákat tesz a csapatszellemmel, a munkamorállal. A bizalom hiánya ellenben rendkívül romboló hatással van a teljesítményre, ezért ezt a pontot mindenképpen javaslom bevezetni.
Szükséges idő: 30 perc/fő
Szükséges befektetés: 0 Ft
6. Céges buli, mint közös kreatív alkotóműhely
Az év végi céges buli már eső után köpönyeg, ezért hozd előre az eseményt. Legalább egy rövidebb és kisebb költségvetésű rendezvény erejéig.
Például egy közösen elköltött céges reggeli kiváló alkalom, hogy a fent említett eszközökből többet is használatba vegyél. Méghozzá sokkal befogadóbb légkörben, mintha mindenkit berángatnál egy hétfő reggeli motivációs meetingre a céges tárgyalóba.
Szükséges idő: maximum 2-3 óra
Szükséges befektetés: 3-4.000 Ft/fő
7. Rendszeres visszajelzés
Hacsak nem vagy elmélyült szerelmi viszonyban az összes munkatársaddal, akkor a rendszeres visszajelzés az egyik legfontosabb vezetői és motivációs eszközöd. A szerelmi viszony ugyanis azzal jár, hogy még egymás gondolatát is kitaláljátok „lelked másik felével”, akivel elég csak egymásra néznetek és összeforr a lelketek. Ezen a kapcsolaton keresztül tökéletesen érzitek, mi történik a másikban.
A normál emberi kapcsolatokban ezzel szemben szükség van a visszajelzésre, rendszeres kommunikációra. Ha ezt megteszed, főleg ha még rendszert is csinálsz belőle, akkor hamarosan egy teljesen lojális, hatékonyan működő és motivált csapatod élén állsz majd, akikkel öröm lesz a közös munka. Ez legyen egy teljesen nyilvános esemény, amikor nem a folyosói pletyka, hanem egy előre meghatározott forgatókönyv szerint mentek végig a visszajelzésen, amit persze célszerűen kibővíthető spontán elemekkel.
Szükséges idő: 30 perc/munkatárs
8. Money, money, money…
Igen, ez is egy eszköz a sok közül és kétségkívül van hatása arra, hogyan végzik a dolgozók a munkájukat. Mivel a hiánymotovációk közé tartozik (és nem azért, mert többnyire inkább a hiányzik, mint a van kategória sok ember életében), ezért ha elfogy, akkor újra képes megmozdítani, vagyis motiválni azokat, akik mindezt észreveszik a hónap vége felé. Ezért ha van rá kereted, akkor érdemes ezzel megfejelni a többi motivációs módszert, vagy kialakítani egy nagyobb csomagot, amiben ez is benne van a többi eszköz mellett.
Szükséges idő: 2-3 óra
Szükséges befektetés: Kerettől függő összeg
9. Egy szigorúan titkos módszer, ami az egyik legerősebb vezetői eszközöd lehet
Rendkívül ravasz, körmönfont és nagyon ezo-spiri, pszichológusok által kidolgozott módszertan, amit a rendőrség, a világ nagy hírszerző szolgálata és titkos ügynökségei (CIA, FBI, KGB, MI6…) is rendszeresen alkalmaznak. Sőt, külön embereik vannak, akiket évekig képeznek ennek az eszköznek a használatára. De én, Lilith, a Perfect Event munkatársai mos ebben a cikkben elárulom neked a Titkot (és utána nem kell megölnöm téged), csak arra kérlek, gondosan őrizd meg.
Mi ez a szigorúan titkos módszer?
A kérdezés. Kérdezz rá a munkatársaidnál, vajon ha ő lenne a te helyedben, akkor mivel tudná motiválni saját magát és a cég többi dolgozóját. Ha túlteszed magad az első sablonos válaszokon (több pénz…) és valóban látják rajtad, hogy őszintén figyelsz, akkor óvatosan elkezdenek megnyílni előtted és ez csodákat tesz az együttműködésben.
Többszintű vezetés esetén ezt a feladatot szintén célszerű minden vezetőnek a közvetlen beosztottaival elvégezni.
Szükséges idő: 30 perc/fő
Szükséges befektetés: 0 Ft
10. Munkahelyi wellness
A kínai gazdasági csoda egyik titkos fegyvere. Napi 15-20 perc, amikor valamilyen egyszerű testmozgás közben együtt mozog az iroda. Történhet edző segítségével, vagy egyszerűen egy ebéd utáni közös séta keretében.
Míg a közös edzés nagyon összetartó és rugalmas csapatot feltételez, a közös séta a legtöbb helyen könnyedén megvalósítható. Kivéve az amúgy is megterhelő fizikai munkát végzők esetében, ott ez a pont felejtős.
Szükséges idő: napi 20 perc.
Szükséges befektetés: 0 Ft
11. Napközbeni villámszabadság, avagy napi 20 perc rekreációs szünet
Ezt természetes módon is megteszi mindenki, bár amennyiben nincsen kimondva a létjogosultsága, akkor titokban, más hasznos tevékenységnek álcázva.
De ha alibiként mindeközben a monitort kell bámulnia, vagy rászokni a dohányzásra, akkor pont a lényegi elem, a valódi regeneráló hatás veszik el és szinte nullára csökken a várható eredmény.
Néhány munkahelyen ez már rendszeressé vált, akárcsak a meditációs szoba, ahol a dolgozó beülhet 15-20 percre kikapcsolódni, feltöltődni. Ez a csúcs megoldás, amire valószínűleg nincs sok esély. Ezzel szemben bőven elegendő lehet egy csendes sarok, egy kényelmes fotel, egy jó minőségű fejhallgató, amivel ki lehet zárni a külvilágot a relaxáció idejére. Plusz néhány relaxációs zene vagy a Youtube, ahol végtelen kínálatból lehet válogatni.
Szükséges idő: A koncepció átgondolásához és kihirdetéséhez szükséges idő, maximum 1-2 óra.
Szükséges befektetés: Egy fotel és egy fejhallgató.
12. Irodai masszázs
Ezzel egyre több helyen találkozni, amivel szintén erőteljesen lendíthetsz a lankadóban lévő munkamorálon. Ez főleg az irodai, ülőmunkát végzők esetében áldásos hatású motivációs eszköz, hiszen a napi 5-7 óra üldögélés nem csak a fenékméretet és a narancsbőr valószínűségét növeli, hanem ezeknél lényegesen komolyabb egészségügyi kockázatokkal is jár. Ezen juttatás valószínűleg fedezhető egészségpénztári keretből, tehát lényegesen kevesebb adóvonzattal jár, építő hatású. Azt azért vedd figyelembe, hogy néhányan fóbiásan kerülik az érintést, így csak az ajánlott, de nem kötelező eszközök között szerepeljen.
Bár ha azt vesszük, akkor minden motivációs eszköz ilyen, hiszen ha kötelezővé válik, akkor azonnal elveszíti a motivációs hatását.
Szükséges idő: A masszőr megrendelése vagy a feladat delegálása.
Szükséges befektetés: Masszőr: kb. 2-3.000 Ft/fő; Masszázsfotel: Egyszeri 2-300.000 Ft-tól a csillagos égig.
13. Lásd meg az embert a céged munkatársaiban
Erre az egy mondatra alapozva egész napos tréningeket tartanak, ahol ezt a természetes emberi magatartást újra megtanulhatod és gyakorolhatod. Hogy ez mennyire sokat jelent, ahhoz itt egy rövid cikk, amit
Hogyan tudod megvalósítani? Első lépésként elég egy-egy közvetlen kérdés, ami nem kapcsolódik szorosan a munkához, ami túlmutat a mindennapi munkakapcsolaton. Jó esetben nem egy bizalmaskodó, bratyizós, leereszkedő főnök/beosztott kérdezősködés (Na hogy vagyunk-hogy vagyunk, Kovács kartárs), hanem valódi érdeklődés és figyelem.
Megvan benne az odafordulás és a másik emberként való tisztelete.
Szükséges idő: Napi 1-2 perc munkatársanként.
Szükséges befektetés: A befektetett időd ára.
+1. Pygmalion effektus, avagy az önmagát beteljesítő jóslat
Évek óta folyamatosan bizonyított a hatása. Bizonyítékul elég, ha figyeled a politikai kommunikációt: mindegyik szereplő jó előre iszik a medve bőrére és fennen hirdeti a saját győzelmét. Ez nem véletlen, hanem nagyon tudatos stratégia.
A Pygmalion hatásról ide kattintva olvashatsz egy rövid leírást.
Átfordítva céges nyelvezetre: ha azt feltételezed, hogy a csapatod remekül teljesítő, kiváló képességű emberekből áll, akkor valószínűleg sokkal jobb eredményt fognak elérni, mintha tudomásod szerint egy rakás szerencsétlen, link trógerrel dolgozol együtt, akik csak akkor képesek valamilyen eredményt felmutatni, ha ott csattog a hátukon a virtuális korbács (mert ezt a gyakorlati eszközt egy jó ideje már kénytelenek nélkülözni a szigorú európai úniós szabályozások miatt a hazai cégvezetők).
Persze itt nem a megalapozottság nélküli hurrá optimizmusra akarlak biztatni, hanem egy konkrét gyakorlatra, amikor összeszeded, mik a legnagyobb erősségei a csapatodnak és ezt nem csak magadnak tartod meg, hanem közhírré is teszed.
Ha több vezetési szinttel rendelkezik a céged, akkor minden vezető a közvetlen beosztottaival csinálja meg ezt a gyakorlatot.
Szükséges idő: 30 perc munkatársanként
Szükséges befektetés: 0 Ft
Hogyan állj neki saját motivációs eszköztárad összeállításának?
A fent felsorolt módszerek kombinálásával vagy ezeket a kiindulópontként felhasználva te is kialakíthatod a saját motivációs eszköztáradat.
A legfontosabb szempontok:
- Önmagukban a hangulatjavító intézkedések nem hoznak változást, ezért a rendszeres visszajelzés és a tiszta célok mindenképpen szerepeljenek közte
- Az alkalmazni kívánt hangulatjavító intézkedéseket fokozatosan, több lépésben vezesd be
- Legyen visszajelzési lehetőség a munkatársak részéről minden egyes új eszköz bevezetése után
- Adj időt a változásnak
- Számíts a bevezetést követő lelkesedési időszakra vagy az ellenállásra, mert mindegyik előfordulhat.
- Mérd a változást valamilyen számszerűsíthető módon
Könyvajánló
Amennyiben szívesen olvasnál bővebben a motiváció témájáról, az alábbi könyveket ajánlom figyelmedbe:
Gamification – Az üzleti játékok forradalmasítása
Eredményes év végét kívánok!
Lilith